Plán činnosti koordinátorky preventívnych aktivít
Mgr. Alena Golian
Činnosť koordinátorky sa bude zameriavať na realizáciu rámcových úloh vyplývajúcich z výchovného a vzdelávacieho programu školy týkajúcich sa formovaniu postoja žiakov k legálnym a nelegálnym drogám. Práca školy vychádza zo skutočnosti, že postoj detí k závislostiam vyplýva hlavne z celospoločenskej klímy nastavenej na konzumný spôsob života, v ktorom zanikajú základné humánne hodnoty a deťom chýba elementárny hodnotový rebríček.
Škola je špecifickým prostredím s vlastnými pravidlami pre drogové subkultúry, má priestor hlavne na nenásilné podchytenie detí a môže prispieť k dobrému základu pre racionálny prístup k alkoholu a cigaretám, ktoré sú pre deti najreálnejšou hrozbou. Komplex poznatkov by im mal pomôcť vyhnúť sa nástrahám vyplývajúcich z konzumácie alkoholických nápojov, fajčenia či užívania tabletiek. Škola má možnosť formovať i postoj k nelegálnym drogám a behaviorálnym závislostiam. Ak má byť prevencia účinná, najdôležitejším faktorom musí byť dôslednosť pri realizácii opatrení a jednotné pôsobenie zo strany školy i rodičov, v čom má naša spoločnosť veľmi výrazné rezervy Špecifickým fenoménom je stále sa zhoršujúca sa závislosť detí na sociálnych sieťach a mobilných telefónoch, kvôli ktorým sa nedokážu zúčastňovať činnosti v reálnom živote v obave, že im čosi unikne vo virtuálnom priestore, nedokážu medzi sebou reálne komunikovať. Ale opäť - i tu sú deti verným odrazom spoločnosti dospelých.
Tento školský rok máme v pláne :
- v oblasti prevencie a poradenstva spolupracovať s rodičmi, aby mali dostatok informácií, ako môže byť škola a inštitúcie zamerané na poradenstvo nápomocná pri riešení výchovných problémov
- na vyučovacích hodinách, ktoré sú na tento účel vhodné (etická výchova, občianska výchova, biológia, chémia), budú učitelia sprostredkúvať informácie o drogách a iných psychotropných látkach, aby sa im deti, poznajúc ich negatívne účinky, mohli
vyvarovať
- diskusiami na triednických hodinách sa učitelia budú snažiť o formovanie správneho hodnotového rebríčka
- pozornosť budeme venovať dôslednej výchove týkajúcej sa nebezpečenstva behaviorálnych závislostí ako patologické hráčstvo, internet a ním spojené nástrahy, čiže o závislostiach, ktoré nespôsobujú chemické substancie, ale druh činnosti, ktorá je chápaná ako návyková a môže mať rôzne príčiny (introvercia, únik do samoty, osamelosť, výsmech a pod.).
Konkrétne preventívne programy, ktoré plánujeme uskutočniť :
I. stupeň
- prevenčno-náučný program „Bezpečná škola“(žiaci 1.- 4. ročníka) v spolupráci s Mestskou políciou, nácvik bezpečného správania na dopravnom ihrisku
- projekt zameraný na elimináciu šikanovania (žiaci 1. ročníka) - v spolupráci s Mestskou políciou
- kyberšikana - (4.ročník)
- vzťahy v triede (podľa potreby) - školské psychologičky
- klíma v triede - výchovná aktivita (OZ ACET) - november
II. stupeň
V. ročník
- Programy na utužovanie kolektívu - školské psychologičky
- klíma v triede - výchovná aktivita (OZ ACET) - november
VI. ročník
- Programy na utužovanie kolektívu - školské psychologičky
- Sociálne siete a nebezpečenstvo internetu - výchovná aktivita (OZ ACET) - február
VII. ročník
- Sociálne siete a nebezpečenstvo internetu - výchovná aktivita (OZ ACET) - február
VIII. ročník
- exkurzia do centra pre liečbu drogových závislostí - 35 žiakov - január
- Sex, HIV, partnerské vzťahy - (OZ ACET) - máj
IX. ročník
- exkurzia do centra pre liečbu drogových závislostí - 35 žiakov - január
- Sex, HIV, partnerské vzťahy - 9. ročník (OZ ACET) - máj